Morten Christiansen

CEO

"I 3 er vi notorisk kendte for at gøre tingene anderledes."

I løbet af dine knap tyve år som CEO, hvordan har du set virksomheden ændre sig?

Jeg har set 3 vokse fra 100.000 kunder til nu næsten 1,6 millioner glade kunder – organisk. Det er ikke en opgave, man kommer sovende til. En af de ting, som stadig består i dag, næsten tyve år senere, er 3’s udfordrer-gen. Vi er notorisk kendt for at gøre tingene anderledes – og vi vender tingene på hovedet. Dét kombineret med en vanvittig eksekveringskraft gennemsyrer kulturen i alt, hvad vi gør.

En af de milepæle, der står meget klart i mine erindringer, er, da vi tilbage i 2014 lancerede 3LikeHome. Derfra tog tingene for alvor fart. Vi var nemlig det eneste teleselskab i Danmark, der kunne tilbyde gebyrfri roaming i udlandet. Det blev et gigantisk hit og er fortsat noget, 3 er kendt for i dag, hvor kunder kan bruge telefonen, præcis som de gør derhjemme.

Hvad har motiveret dig til at fortsætte i rollen som CEO gennem to årtier?

Det er helt klart den fremdrift, vi har oplevet gennem tiden, og som vi konstant forsøger at skabe. Vi er stadig lige så sultne på at være nyskabende og på at gøre tilværelsen som 3-kunde bedre, som vi var for tyve år siden. Digitale løsninger og teknologi er i høj grad en forudsætning for at løse mange af morgendagens udfordringer, og her spiller 3 en vigtig rolle. Vores stærke 5G-netværk gør os i stand til at bidrage til samfundsudviklingen på det digitale område samtidig med, at vi naturligvis gør det endnu federe at være 3-kunde.

Er der noget, der særligt har ændret sig inden for branchen gennem de sidste tyve år?

Brugen af mobiltelefonen har ændret sig radikalt de sidste tyve år. Fra at være et kommunikationsmiddel gennem tekst og opkald til nu at være en mini-computer – og en tidsrøver af dimensioner. Det giver anledning til mange problemstillinger om skærmtid, mobilafhængighed, SoMe-apps og mindre socialt samvær, som fylder meget i den offentlige debat.

I 3 lever vi af at sælge mobilabonnementer, og derigennem givet danskerne adgang til vores netværk. Det har vi gjort ret godt – og det skal vi fortsætte med. Men mobiltelefonens rolle er ikke den samme som for tyve år siden, da vi startede. For den mobilafhængighed, mange af os oplever i dag, fjerner nærvær, går ud over trivsel og vores evne til at koncentrere os. Det skal vi tage alvorligt. Jeg tror, at det kræver et fælles løft. At vi finder ud af, hvad der er god stil og gode omgangsformer. Vi bør have færdselsregler og noget konduite omkring brugen af mobiltelefonen.

"Når de andre går til højre, så går vi til venstre."

Hvordan vil du beskrive 3’s kultur?

Der er særligt tre ord, jeg kommer til at tænke på: Fællesskab, dedikation og udfordrer. Hos 3 har vi som kollegaer lyst til at være sammen, og vi vælger fællesskabet til. Det kommer til udtryk på mange måder gennem fredagsbarer, gå-hjem-møder, fester, konkurrencer og sport. En anden ting, der har været medvirkende til vores succes, er vores dedikation. Den spiller nemlig en afgørende rolle for at skabe de bedste produkter og ydelser til vores kunder. Sidst men ikke mindst: Vi var aldrig nået derhen, hvor vi er i dag, hvis ikke vi havde haft vores udfordrer-gen. Vi har viljen og modet til at turde, og vi tror på, at alt kan lade sig gøre – og vi er ikke blege for at tage chancen og udfordre status quo for at forme fremtidens teleselskab. Når vi får en god idé, så løber vi efter den. Det ved alle i 3, og derfor er der altid en helt særlig energi på kontoret, når man kommer ind i bygningen. Det summer nærmest.

Hvordan holder 3 sig relevant i en så hurtigt skiftende branche som telebranchen?

Hos 3 spørger vi hele tiden os selv: ”Hvad nu hvis vi var kunden”. Gennem kvalitative og kvantitative undersøgelser bestræber vi os på hele tiden at sætte os i kundens sted. Så i stedet for at sælge produkter, som vi mener, kunderne har brug for, giver vi os tid til at lytte og forstå, hvad de efterspørger. Det er med til at holde os relevante i et marked, hvor konkurrencen er hård. År efter år er vi det teleselskab i Danmark, der tager flest kunder ind – og selvom jeg er ambitiøs og altid gerne vil have flere kunder, vidner det om, at vi gør et eller andet rigtigt. Vi formår at gøre os attraktive for morgendagens kunder, og tilbyde dem noget ekstra, så det ikke kun bliver et spørgsmål om pris.

Det ligger dybest nede i vores selvforståelse, at vi altid udfordrer begrebet “plejer”. Når de andre går til højre, så går vi til venstre. Vi kan faktisk slet ikke lade være. Og fordi vi altid har gjort det, har vi nu tyve års erfaring med at gøre det anderledes end alle de andre. Det er tyve års knowhow fra et andet perspektiv, som vi kan trække på, når vi skal bringe nyt til bordet – fx er vi jo det eneste teleselskab i Danmark, der satser 100% på trådløst 5G.

Hvilket råd ville du give til nye medarbejdere, der ønsker at arbejde hos 3?

Vær aldrig bange for at udfordre normen og bringe dine friske idéer til bordet. Her hos 3 sætter vi pris på kreativitet, og at man har modet til at tænke anderledes – og det gælder i alle funktioner - fra kundeservice til salg og til stabsfunktioner. I bund og grund er det kreativiteten, der skaber vores fremdrift, så del din viden og dine indfald - måske gemmer der sig en genial forretningsidé lige under overfladen.

Fakta

Navn: Morten Christiansen

Alder: 62 år

Stilling: Regional CEO

Antal år i OiSTER/3: 18 år

Uddannelse: Cand.merc. i Marketing fra Copenhagen Business School