Lukas Hvelplund

Studentermedhjælper i Customer Experience

Lukas Hvelplund - Studentermedhjælper i Customer Experience

Det var en spændt Lukas Hvelplund, der for knapt et år siden trådte ind ad døren hos 3 til første arbejdsdag som studentermedhjælper. Kunne han have givet sig selv et råd, da han begyndte i 3, ville han sige, at han ikke skulle være så nervøs. For som Lukas siger, så vokser man med opgaverne, men opgaverne vokser også med en selv.

Hvad læser du?

Jeg læser´International Business´ på Copenhagen Business School. Jeg skal snart i gang med mine sidste fag, så skal jeg på udveksling og så skal jeg skrive bacheloropgave.

Nu har du snart været i 3 i et år. Hvad laver du til dagligt hos 3?

Jeg sidder i vores Customer Experience-afdeling, hvor jeg ser på, hvordan privatkunderne oplever det at være 3-kunde. Det meste af min tid beskæftiger jeg mig med forskellige former for analyser, pris- og produktopdateringer. Jeg ser også på, hvordan 3's brand har det, eks. ved at se på reklamekendskab, overvejelsesprocenter, købsintention med mere. Her er jeg med til at analysere de surveys, vi sender ud for at finde ud af, hvad kunderne tænker om vores nye produkter. Hvis der er noget i undersøgelserne, der slår ud og f.eks. har en særlig effekt, positiv eller negativ, så kan vi korrigere efter det efterfølgende. Så jeg er egentligt inde over mange forskellige ting.

Hvorfor er det spændende at arbejde med surveys og kundeindsigter?

For mig handler det om, at det ikke altid er lige tydeligt for alle, hvad en årsag til noget kan være. Hvis man eks. ser på et datasæt eller en graf kan fortolkningerne være forskellige. Men ofte er der forskellige ting, man kan hive ud, hvis man sammenligner på tværs af tidsperioder, leder efter tendenser eller ser på, om der eks. er et skarpt højdepunkt eller et fald på en kurve. Så kan man jo altid spørge “Hvorfor?”. Jeg tror bare, jeg synes, det er ret interessant, at et enkelt datapunkt alene måske ikke siger alverden, men hvis man træder et skridt tilbage og ser på det på afstand, så giver det mening. Det svære for mig er at sige noget om, hvorfor der så er et bestemt mønster. Det er noget, som min tid i 3 har hjulpet mig med, for jo længere jeg har været her, jo mere kan jeg bidrage med input til fortolkning.

Hvorfor var det lige 3, du søgte til?

Det her er mit første studiejob, og jeg søgte derfor bredt. Men det jeg hæftede mig ved, da jeg var til samtale ved 3, var, at det var ret uformelt her på kontoret. Jeg ville få en masse spændende opgaver, og det ville ikke nødvendigvis være det samme, jeg ville sidde med hver dag. Så var der også det her med, at jeg ville komme til at sidde i en rådgivende rolle, hvor der ville være en masse udviklingsrum for mig, fordi jeg ikke havde prøvet det før. Så at lede efter mønstre i data og rådgive på den baggrund er spændende.

Har dit arbejde skærpet din forståelse af det, du studerer?

Jeg tror, jeg er blevet bedre til at sætte de teoretiske dele af mit studie i kontekst af en praktisk virkelighed. Jeg er blevet bedre til at tænke over, hvordan jeg kan bruge det, jeg lærer på studiet. At det ikke bare er teori, men noget jeg kan bruge. Eks. havde jeg et fag om marketing, hvor jeg begyndte at tænke over, hvordan man kunne bruge det, jeg lærte hos 3. Det havde en del at gøre med det, jeg arbejder med her, og det gjorde det også sjovere at lære teorierne.

Var det svært at vænne sig til at have et job ved siden af studiet?

Når man arbejder ved siden af studiet, er der mindre tid, og man skal være kræsen med at bruge den. Man skal ikke bruge tre timer på noget, der kun kræver en times arbejde, så jeg har været nødt til at blive mere tidsoptimerende i min hverdag. Det skal så også lige nævnes, at jeg sidder i et team, der er virkeligt inspirerende, og hvor kollegerne er gode at arbejde sammen med. Hverdagen er ambitiøs, men der er også tid til at tage en pause og strække ben en gang i mellem, hvis behovet er der. Det er faktisk tit i pauserne, at de gode idéer opstår.

Hvordan er det at være ny i erhvervslivet og skulle rådgive folk, der har meget mere erfaring end dig selv, men hvor du samtidig sidder på sær-viden?

Til at starte med syntes jeg, det var supermærkeligt, for det var mit første kontorjob. Jeg prøver at være ydmyg omkring det og prøver altid at give et bud på mulige forklaringer. For meget af det handler om at forstå, hvad 3 er, hvad det er for nogle produkter, vi har, hvad går kunderne op i, osv. Det giver en fornemmelse af, hvad der kan ligge til grund for, at data ser ud, som den gør. Jeg prøver på ikke at foregive at være ham, der har svarene, men i stedet skabe dialog om, hvad svaret kan være. Derfor er det afgørende at få kommunikeret mine pointer på den rigtige måde, hvilket er en hel disciplin i sig selv. Så jeg prøver altid at sige tingene på en måde, hvor jeg tager højde for, hvem jeg sidder overfor, og hvad vedkommende søger efter i data.

Så du trives godt ift. at løbe med opgaver?

I begyndelsen blev jeg overrasket over, det ansvar jeg fik. Men jo mere jeg har lært 3 at kende, jo mere sikker har jeg følt mig i de opgaver, jeg har fået. Når man ikke føler, man har de værktøjer, der skal til, er det nervepirrende i starten. Men nu synes jeg, det er noget af det mest spændende ved at arbejde her. De der opgaver, hvor man kan mærke, at andre kommer til at bruge det, det giver virkelig motivation. Så man kan sige, at jeg er vokset med opgaverne, men opgaverne er også vokset med mig.

Hvad tror du, det vigtigste bliver for dig i fremtiden at tage med videre fra dette job?

Det er gået op for mig, hvor meget folk sætter pris på, at jeg skyder en idé i deres retning. Nogle gange har jeg eksempelvis set på noget fra én retning, hvor min chef har set det fra en anden. Så at kaste ideer op i luften og se, hvor de lander, er virkeligt værdsat. For det kan sagtens ende med noget stort. At have gode forhold til sine kolleger og at være proaktiv er virkeligt vigtigt, hvis man skal lykkes.

Hvis du skal sige én ting til Lukas, der startede i 3 for næsten et år siden, hvad vil du så sige til ham?

Sig ja til alle de opgaver, der kommer i din retning, for det kan godt være, du ikke forstår det nu, men det skal du nok komme til, når du får hænderne i dem. Du kommer til at blive bedre til det, jo mere du gør det, så der er ingen grund til at være nervøs over opgaverne.