Vi lukker for 3G

Se her, om det betyder noget for dig.

Farvel til 3G.

Tiden og teknologien er løbet fra 3G-netværket. Langt de fleste enheder kører i dag på enten 4G-eller 5G-netværket.

Derfor lukker vi som det sidste teleselskab i Danmark ned for vores 3G-netværk. Ved at lukke ned for 3G-netværket kan vi også frigive ressourcer til at gøre danskernes mobiloplevelse på 4G- og 5G-netværket endnu bedre i fremtiden.

Nedlukningen vil ske gradvist i perioden mellem 1. november og 30. november 2025 og vil være afsluttet 1. december 2025.

3G og 4G mast grå himmel

Hvad betyder det for mig?

Hvis din mobil eller enhed kun understøtter 3G, vil den være forældet, så du ikke kan gå på nettet eller ringe, når netværket er lukket ned.

Vores anbefaling er, at du skifter til en nyere mobil eller enhed, der som minimum understøtter 4G – og gerne 5G, så du er fremtidssikret mange år frem endnu.

3G-netværket er allerede lukket hos andre teleselskaber, da det udfases fuldstændigt.

Vi har samlet en liste over de mest anvendte mobiler, der bliver påvirket.

Liste over påvirkede mobiler

De mest anvendte mobiler, der bliver påvirket.

Har du spørgsmål?

Tjek "Ofte stillede spørgsmål" herunder eller ring til vores kundeservice på 70 313 313 (åben man.-tors. kl. 8-17 og fredag kl. 8-16)

Ofte stillede spørgsmål

Nej. Efter 1. december 2025 er det desværre ikke længere muligt at bruge enheder, der udelukkende er understøttet af 3G via et SIM-kort. Enheder, der understøttes af både 3G og 4G VoLTE og/eller 5G, vil dog fortsat kunne benyttes, da de så vil køre på 4G eller 5G-netværket. Det er et fåtal af vores mobilkunder, der har mobiltelefoner, der kun understøttes af 3G. For at give tid til at finde alternative løsninger hos os, informerer vi derfor om nedlukningen af 3G-netværket allerede nu.  

I takt med at teknologien udvikler sig, og flere og flere enheder udelukkende kører på 4G og 5G, giver det ikke længere mening at understøtte 3G-netværket, da tiden er løbet fra denne teknologi. De ressourcer, vi bruger på at vedligeholde 3G-nettet, vil i stedet blive brugt på at vedligeholde og udvikle 4G og 5G-netværket. Derfor lukker vi 3G-nettet d. 1. december 2025. 

Apple: iPhone 5 S, iPhone 5, iPhone 5C, iPhone 4S, iPhone 4

Huawei: F685, F688-20

Nokia: 301, ta-1006, C2-01

Samsung: Galaxy S6, b2710

Doro: PhoneEasy 631, PhoneEasy 520X, PhoneEasy 624, PhoneEasy 615, PhoneEasy 530X, PhoneEasy 516, 6620, 6520, 5517

Xiaomi: Redmi Note 9, Redmi Note 9S, Redmi 9A

OnePlus: OnePlus 5

Ovenstående er kun de mest anvendte mobiler. Andre modeller vil også blive påvirket. Er du i tvivl, om din enhed bliver påvirket? Tjek mobilens specifikationer hos producenten eller ring til vores kundeservice på 70 313 313.

Vi har længe kommunikeret, at vi ønsker at udfase 3G-netværket, så det er ikke nyt, at vi ønsker at lukke 3G-netværket, da det har været planlagt i flere år. Af hensyn til kunderne har vi ventet så længe som muligt med at udfase 3G-nettet. Nu er vi så nået til et punkt, hvor vi gerne vil udfase 3G-netværket endeligt, og vi informerer derfor så tidligt som muligt vores kunder for, at vi kan finde en mere tidssvarende løsning til dem.

Vi påbegynder nedlukningen d. 1. november og fortsætter til og med d. 30. november. Vores 3G-netværk er endegyldigt lukket d. 1. december 2025. Herefter understøttes 3G-enheder ikke længere af 3’s netværk.

Nej. Du kan fortsat komme på 3G-netværket i udlandet hvis dit simkort understøtter 3G, og hvis det netværk, du er på i udlandet, også understøtter 3G.

4G- og 5G-opkald bruger en teknologi kaldet VoLTE (Tale på 4G) og VoNR (Tale på 5G). Det betyder, at samtaler går via mobilnetværkets dataforbindelse i stedet for de ældre talefrekvenser. Det kræver, at der er 4G- eller 5G-dækning, men det fungerer uafhængigt af Wi-Fi eller almindeligt internet. 

Dit nuværende SIM-kort kan være for stort til en nyere mobil, da mange nye mobiler bruger et mindre simkort. Hvis dit SIM-kort ikke kan klikkes ud til en mindre størrelse, har du brug for et nyt. Vi sender dig gerne et nyt SIM-kort helt gratis – du kan bestille det via Mit 3 Selvbetjening eller ved at kontakte kundeservice på 70 313 313.