Persondatapolitik

Det er vigtigt for os, at virksomheden er tryg ved, hvordan vi opbevarer og anvender brugerens persondata. Derfor har vi en politik om, hvordan 3 behandler de oplysninger, virksomheden giver os, på en ansvarsfuld måde med respekt for brugerens privatliv og efter gældende regler på området.

Vi opbevarer og bruger virksomhedens/brugerens persondata til løbende administration af virksomhedens abonnement, leverancer og kommunikation i forbindelse med virksomhedens produkter og tjenester, som virksomheden har hos os. Vi opbevarer og anvender kun brugerens persondata i det omfang og den periode, som det er nødvendigt ift. formålet med det.

Oplysninger om den dataansvarlige

I forbindelse med leveringen af de tjenester og produkter, som virksomheden har købt, vil Hi3G Denmark ApS, Fadet 4, 1799 København V behandle en række af de af virksomheden afgivne personoplysninger. Udgangspunktet for persondatabehandlingen i forbindelse med leveringen af tjenester er, at 3 er dataansvarlig, idet vi er underlagt en række lovkrav, samt er det os, der beslutter til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler, behandling af personoplysninger skal ske.

I forhold til en række af de tillægstjenester og produkter, som vi tilbyder vores kunder, vil 3 dog ikke agere som dataansvarlig. I de tilfælde, hvor 3 ikke er dataansvarlig for brugen af f.eks. tillægsprodukter, vil dette fremgå direkte i vilkårene forbundet med tillægstjenesterne.

Kontaktoplysningerne på Hi3G Denmark ApS:

Hi3G Denmark ApS (også kendt som 3, OiSTER og Flexii)

CVR-nummer: 26123445

Fadet 4 1799 København V (herefter ”3”, ”vi” og ”os”)

Databeskyttelsesrådgiver hos 3

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af personoplysninger, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver per e-mail databeskyttelse@3.dk.

Du kan også kontakte os via nedenstående adresse og telefonnummer:

Hi3G Denmark ApS, Fadet 4 1799 København V, Tlf.: 70 313 313

Formål med behandlingen og retsgrundlaget herfor

Vi opbevarer og anvender kun brugerens persondata i det omfang, det er nødvendigt og rimeligt. Vi opbevarer og anvender løbende brugerens persondata til følgende formål:

  • Til administration af virksomhedens abonnement Vi har brug for at behandle og opbevare en række af virksomhedens/brugerens identifikationsoplysninger i forbindelse med administrationen af virksomhedens abonnement. Det er blandt andet, så vi kan sikre os, at virksomheden bliver oprettet som kunde hos 3. Derudover er det nødvendigt for os at behandle brugerens personoplysninger til administration af virksomhedens abonnement i forhold til vores mulighed for løbende at vedligeholde informationer omkring virksomhedens abonnements- og regningsoplysninger. I forbindelse med virksomhedens oprettelse af virksomhedens abonnement eller ved virksomhedens køb af produkter og tjenester hos 3, har vi også brug for at indhente kreditoplysninger om virksomheden. I den forbindelse indhentes kreditvurderinger fra uafhængige kreditvurderingsbureauer, samt oplysninger om eventuelt kundeforhold og manglende betaling til andre brands hos 3. På baggrund af offentligt tilgængelige oplysninger om virksomheden foretages en vurdering af virksomhedens evne til at tilbagebetale. Årsagen til, at vi anvender virksomhedens oplysninger til at foretage en kreditvurdering, er at sikre, at virksomheden har den finansielle stabilitet til at overholde sine betalingsforpligtelser over for 3. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til administration af virksomhedens abonnement, idet behandlingen er nødvendig for, at 3 kan opfylde 3’s aftale med Virksomheden.

  • Til kommunikation om brugerens produkter og tjenester hos os Vi behandler og opbevarer også identifikationsoplysninger om virksomheden/brugeren for at kunne kommunikere med virksomheden/brugeren i forbindelse med virksomhedens/brugerens køb, henvendelse til kundeservice eller ved reklamation og returnering hos os. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til kommunikation om brugerens produkter og tjenester hos os, idet behandlingen er nødvendig for, at 3 kan opfylde 3’s aftale med virksomheden.

  • Til overførsel og fakturering af kommunikation 3 anvender trafik- og lokaliseringsdata til at overføre kommunikation og fakturere virksomheden korrekt. Trafik- og lokaliseringsdata er den data, der behandles, når brugerens kommunikation skal overføres i et elektronisk netværk. Det er nødvendigt for os at behandle brugerens trafik- og lokaliseringsdata i forbindelse med leveringen af vores tjenester. Det skyldes, at vi f.eks. er nødt til at kende til det område, hvor brugeren befinder sig, hvis vi f.eks. skal kunne dirigere et opkald hen til den rigtige mobilmast, så opkaldet eller kommunikationen når frem til brugeren og dennes enhed. Trafik- og lokaliseringsdata er således den data, som vi behandler, når vi skal levere vores teletjenester til virksomheden/brugeren, og som er nødvendige for os at behandle, for at virksomheden/brugeren kan kommunikere over 3's netværk. Det vil f.eks. være i forbindelse med, at der foretages et opkald, eller der sendes en besked eller anvendes data over 3's netværk. Derudover bruger vi også brugerens trafik- og lokationsdata i forbindelse med udstedelse af fakturaer og regninger for virksomhedens/brugerens brug af vores tjenester. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til overførsel og fakturering af kommunikation, idet behandlingen er nødvendig for, at 3 kan opfylde 3’s aftale med virksomheden.

  • Til udvikling og fejlsøgning For at forbedre 3’s produkter og tjenester, som vi stiller til virksomhedens/brugerens rådighed, har vi brug for at behandle brugerens personoplysninger, når vi løbende udvikler, justerer og optimerer vores tjenester og produkter med henblik på at forbedre kundeoplevelsen. Det kan f.eks. være i de situationer, hvor vi udvikler eller er interesseret i at lancere nye muligheder på f.eks. Mit3 Selvbetjening. Det kan også være i situationer, hvor vi udvikler vores netværk med henblik på f.eks. at forbedre kvaliteten eller for at kunne understøtte nye teknologier mv. Derudover har vi brug for at behandle brugerens personoplysninger i de situationer, hvor der opstår fejl eller forstyrrelser i forbindelse med virksomhedens/brugerens brug af vores tjenester og produkter, hvor vi hurtigt har brug for at kunne finde frem til årsagen til fejlen med henblik på at afhjælpe fejlen eller forstyrrelserne. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til udvikling og fejlsøgning, idet behandlingen er nødvendig for, at 3 kan opfylde 3’s aftale med virksomheden. 3 har ligeledes en legitim interesse i at behandle brugerens personoplysninger til udvikling, justering og optimering af vores tjenester og produkter med henblik på at forbedre kundeoplevelsen, hvorfor databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f ligeledes er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til udvikling og fejlsøgning.

  • Til overholdelse af lovgivning og sikring mod brug i strid med vores abonnementsbetingelser Vores behandling af brugerens personoplysninger er i en række konkrete situationer nødvendige, fordi lovgivningen kræver, at vi behandler brugerens personoplysninger. Det betyder, at vi er underlagt en række forpligtelser, der følger af lovgivningen eller af administrative forskrifter. Endvidere er vi underlagt forpligtelser, der følger af internationale regler, herunder EU-retlige regler. Ligesom vi skal agere i overensstemmelse med de retningslinjer og præmisser, der følger af en domstolsafgørelse eller af en afgørelse, der er truffet af en administrativ myndighed. Vi er som teleselskab f.eks. underlagt telelovens regler (lbk. nr. 955 af 17. juni 2022 med senere ændringer), slutbrugerbekendtgørelsen (bkg. nr. 566 af 24. maj 2023) og logningsbekendtgørelsen (bkg. nr. 316 af 27. marts 2024), som betyder, at vi skal foretage registrering og opbevaring af en række af brugerens personoplysninger i henhold til de pågældende bestemmelser. Derudover behandler vi brugerens personoplysninger for at sikre os, at brug af vores tjenester og produkter ikke er i strid med vores abonnementsbetingelser. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til overholdelse af lovgivning og sikring mod brug i strid med vores abonnementsbetingelser, idet behandlingen er nødvendig for, at 3 overholde sine retlige forpligtelser.

  • Til politi og redning For at informere politi eller redningstjeneste om, hvor brugeren befinder sig, hvis dette er nødvendigt. Ved opkald til 112 fra en mobiltelefon i Danmark gives der automatisk besked til alarmtjenesten om din lokation. Oplysningen gives ud fra, hvilken mobilmast du er i nærheden af. Såfremt din mobiltelefon understøtter ELS- eller AML-funktionen (Emergency Location Service, Advanced Mobile Location), sendes der desuden automatisk GPSkoordinater til alarmtjenesten. Det sker ved, at mobiltelefonens styresystem automatisk åbner mobiltelefonens GPS-app, når du ringer 112, hvorefter mobiltelefonen sender GPS-koordinater gratis til alarmcentralen gennem en automatisk dannet sms. Denne sms er ikke synlig for dig. Du kan læse om alarmmyndighedernes behandling af personoplysninger på https://hbr.dk/aml og Alarm 112 | | Politi. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til informering af politi og redningstjenester, idet behandlingen er nødvendig for, at 3 overholde sine retlige forpligtelser.

  • Til nummeroplysning 3 er forpligtet til at afgive nummeroplysningsdata på ejeren af abonnementet til alle, der fremsætter rimelig anmodning herom, herunder til adressebureauer samt udbydere af nummeroplysningstjenester og telefonbøger (tredjemand). Det vil sige, at 3 ikke videregiver disse oplysninger om brugeren. Hvis virksomheden har valgt en af hemmeligholdelsestjenesterne videregives nummeroplysningsdata ikke til tredjemand. Videregivelse af nummeroplysningsdata kan dog altid finde sted til alarmtjenesten 112, til politiet og til andre udbydere af telenet og teletjenester i signaleringsøjemed. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c er retsgrundlaget for 3’s behandling af nummeroplysningsdata, idet 3 er pålagt dette jf. bekendtgørelse om nummeroplysningsdatabaser.

  • Til markedsføring Vi anvender brugerens personoplysninger, når virksomheden/brugeren har givet os samtykke til, at vi må kontakte virksomheden/brugeren med henblik på, at vi kan holde virksomheden/brugeren opdateret med tilbud, nyheder, inspiration til produkter og tjenester samt konkurrencer eller for at få tjekket virksomhedens abonnement og andre ydelser, som udbydes af os eller vores samarbejdspartnere via vores netværk og systemer. Hvis brugeren fortryder virksomhedens/brugerens samtykke, kan virksomheden/brugeren til enhver tid vælge at trække det tilbage på Mit3 Selvbetjening eller ved at kontakte 3’s kundeservice. Derudover registrerer vi også, om virksomheden/brugeren modtager og åbner de mails, som vi sender. Formålet med dette er at forbedre den kommunikation, som 3 sender til kunderne. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til marketingsformål, når virksomheden/brugeren har givet os samtykke. Ydermere er retsgrundlaget ligeledes databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, idet 3 har en legitime interesse i at kunne udvikle, teste og forbedre 3’s produkter og tjenester og de tekniske platforme, som der stilles til virksomhedens/brugerens rådighed. 3 har en berettiget interesse i at udføre sådanne behandlinger for at kunne forbedre oplevelsen og funktionaliteten i de tjenester og produkter, som virksomheden/brugeren tilbydes.

  • Til statistik og analyse Vi anvender persondata til statistik og analyse for at kunne udvikle, teste og forbedre vores produkter, tjenester og systemer og for at kunne analysere tendenser og mønstre om vores kunder. Vi aggregerer og anonymiserer i det omfang, det er muligt til disse formål. Ved at aggregere data i forbindelse med statistik sammenlægger vi persondata i en ordnet mængde efter forskellige kriterier, f.eks. for at kunne analysere generelle tendenser og mønstre om vores kunder i forbindelse med salg og brug af vores tjenester og produkter. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til statistik og analyse. Behandlingen af personoplysningerne baseres på 3’s legitime interesse og hertil interesseafvejningsreglen i de situationer, hvor 3 anvender virksomhedens/brugerens personoplysninger til statistik og analyseformål.

  • Til at anonymisere dine persondata med henblik på at videregive til tredjeparter Vi anonymiserer og aggregerer virksomhedens/brugerens trafik- og lokaliseringsdata herunder virksomhedens/brugerens kundeoplysninger med henblik på at analysere tendenser og mønstre. Denne anonymiserede data kan vi videregive til tredjeparter. Anonymisering og aggregering af trafik- og lokaliseringsdata herunder virksomhedens/brugerens kundeoplysninger, betyder i praksis, at 3 fjerner muligheden for at identificere oplysninger om enkeltpersoner (persondata) i vores datasæt. Ved vores anonymisering er der altså tale om en uigenkaldelig afidentificering. Virksomhedens/brugerens trafikdata slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er nødvendige for fremføringen af kommunikationen i medfør af persondatasikkerhedsbekendtgørelsens § 10. Databeskyttelseslovgivningen gælder for enhver behandling af personoplysninger. Når persondata er gjort anonyme på en sådan måde, at det ikke længere er muligt at identificere en person, er der således ikke tale om persondata længere. Når persondata ikke kan kædes sammen med en person, vil der ikke være tale om et indgreb i personens privatsfære, idet personen ikke kan identificeres. De rettigheder, som der er forbundet med behandling af persondata finder ikke anvendelse, når anonymiseringen har fundet sted, medmindre det er muligt at frembringe yderligere oplysninger, som gør identifikation mulig. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f er retsgrundlaget for 3’s behandling af personoplysninger til at anonymisere dine persondata med henblik på at videregive til tredjeparter. Behandlingen af personoplysningerne baseres på 3’s legitime interesse og hertil interesseafvejningsreglen i de situationer, hvor virksomhedens/brugerens trafik- og lokationsdata er blevet anonymiseret, og de ikke længere er nødvendige for fremføringen af kommunikationen. Her har 3 en berettiget interesse i at analysere tendenser og mønstre i den anonymiserede data, og videregive de anonymiserede data til tredjeparter

Kategorier af personoplysninger

De personoplysninger, som vi registrerer og indsamler om virksomheden/brugeren, er almindelige personoplysninger. Vi behandler forskellige personoplysninger om virksomheden/brugeren i forbindelse med de forskellige formål, der er oplistet ovenfor. De kategorier af personoplysninger, som vi behandler, er: Identifikationsoplysninger (såsom CPR-nummer (hvis virksomheden er privatejet), navn, mailadresse, adresse og telefonnummer). Formålet med at behandle brugerens identifikationsoplysninger vedrører vores administration af virksomhedens abonnement, for at kunne komme i kontakt med virksomheden/brugeren og til brug for nummeroplysninger. Oplysninger om virksomhedens/brugerens udstyr, trafik- og lokaliseringsdata (såsom type af mobiltelefon eller hardware, telefonnummer, simkort-nummer, IMEI-nummer, oplysninger om kommunikationens start og afslutning, IP-adresse, brugernavn og passwords til Mit3 Selvbetjening). Formålet med at behandle disse er at kunne levere vores tjenester, opfylde vores lovmæssige forpligtelser, og bruge oplysningerne til statistik og analyseformål. I forbindelse med de formål, som vedrører vores markedsføring af produkter og tjenester, behandler vi identifikationsoplysninger (såsom navn, mailadresse, adresse og telefonnummer).

Opbevaring

Virksomhedens/brugerens personoplysninger bliver kun behandlet af 3 så længe, det er nødvendigt for at opfylde formålene med behandlingen eller for at opfylde de lovmæssige forpligtelser, som 3 er underlagt. Derefter slettes eller anonymiseres virksomhedens/brugerens personoplysninger. Tidsrummet for 3’s opbevaring af virksomhedens/brugerens personoplysninger afhænger af, hvilke personoplysninger det er:

  • Virksomhedens/brugerens trafikdata slettes eller anonymiseres, når de ikke længere er nødvendige for fremføringen af kommunikationen i medfør af persondatasikkerhedsbekendtgørelsens § 10.

  • Virksomheden/brugerens trafikdata som behandles og opbevares med henblik på debitering af Virksomhedens/brugerens abonnement eller til afregning opbevares indtil udløbet af den lovhjemlede forældelsesfrist for de omhandlede gældsforpligtelser og afregninger se persondatasikkerhedsbekendtgørelsens § 10, stk. 2.

  • Virksomhedens/brugerens trafikdata, der giver politiet mulighed for at fastslå, hvem virksomhedens/brugeren har kommunikeret med, hvornår virksomhedens/brugeren har kommunikeret, og hvor virksomheden/brugeren befandt sig på tidspunktet for kommunikationen opbevares af 3 i 1 år i medfør af Logningsbekendtgørelsen § 5, stk. 2.

Personoplysninger indhentet med henblik på direkte markedsføring, opbevarer 3 i en periode på maksimalt et år, hvis 3 ikke har gjort brug af samtykket i løbet af et år. Et samtykke til markedsføring, som ikke aktivt trækkes tilbage, opbevares indtil det tilbagekaldes, hvis 3 løbende gør brug af samtykket til direkte markedsføring.

Personoplysninger, som er afgivet i forbindelse med leveringen og vedligeholdelsen af de tjenester og produkter, som du har købt, og øvrig administration af kundeforholdet, opbevares af 3 i maksimalt 5 år efter aftalens ophør og fra udgangen af det pågældende regnskabsår i medfør af Bogføringslovens § 12, stk. 1.

Hvor stammer oplysningerne fra

Brugerens personoplysninger stammer fra de oplysninger, som virksomheden har givet 3 i forbindelse med oprettelsen af aftalen. Derudover er der en række personoplysninger, som f.eks. trafikdata, der indsamles i forbindelse med brugerens brug af 3’s tjenester og produkter.

Personoplysninger om virksomheden vedrørende virksomhedens kreditvurdering stammer fra de uafhængige kreditvurderingsbureauer, som 3 benytter sig af i forbindelse med aftalen.

Det er virksomhedens ansvar at sikre, at 3 har korrekte oplysninger om brugeren af abonnementet jf. abonnementsvilkårenes afsnit 9.1.

Samarbejdspartnere

Vi gør brug af samarbejdspartnere i en række forskellige situationer. Når vi anvender samarbejdspartnere, kan vi have behov for at dele brugerens personoplysninger med dem. Vores brug af samarbejdspartnere sker typisk med henblik på at understøtte vores forretning f.eks. i forbindelse med leveringen af vores tjenester og produkter, administration, markedsføring, opkrævning, reparation, udvikling mv.

3 videregiver eller overlader brugerens personoplysninger til følgende modtagere: databehandlere, leverandører, rådgivere, marketingbureauer, pengeinstitutter, kreditvurderingsbureauer, inkassobureauer, teleselskaber, politiet og andre offentlige myndigheder.

Overførsel til tredjelande

Ved 3’s brug af samarbejdspartnere er der samarbejdspartnere både i og uden for EU/EØS, som får brugerens personoplysninger. 3 sikrer, at samarbejdspartnere, har de nødvendige garantier og sikkerhedsforanstaltninger i forhold til håndtering af personoplysninger.

3 kræver, at virksomheder, som får adgang til og behandler brugerens personoplysninger på 3’s vegne, altid skal indgå en databehandleraftale med 3.

I forhold til samarbejdspartnere i usikre tredjelande uden for EU/EØS stiller 3 krav om, at der indgås aftaler, der indeholder de standardkontraktbestemmelser for overførsel af personoplysninger, som er godkendt af EU-Kommissionen og tilgængelige på EU-Kommissionens hjemmeside.

Desuden kan 3 være forpligtet til at udlevere personoplysninger til tredjeparter, som f.eks. politiet eller andre myndigheder i forbindelse med efterforskning af kriminalitet, eller hvis 3 i øvrigt har pligt til at udlevere sådanne oplysninger i henhold til lovgivning eller myndighedsafgørelser.

Automatiske afgørelser, herunder profilering

3 anvender automatiske afgørelser, som indhentes fra uafhængige kreditvurderingsbureauer til brug for kreditvurdering af virksomheden. På baggrund af offentligt tilgængelige oplysninger om virksomheden foretages en vurdering af virksomhedens evne til at tilbagebetale. Det er en betingelse for at indgå en aftale med 3, at der foretages en sådan kreditvurdering. Konsekvensen forbundet hermed er, at den kan have en betydning i forhold til, hvilke tjenester og produkter, som kan købes.

Hvis den automatiske afgørelse ikke foretages, kan 3 ikke tilbyde en aftale med virksomheden.

Brugerens rettigheder

Du har, som bruger, en række rettigheder i medfør af databeskyttelseslovgivningen.

Dine rettigheder efter databeskyttelseslovgivningen er som følgende:

Ret til indsigt

Du har, som bruger, ret til på et hvilket som helst tidspunkt at anmode om indsigt i de personoplysninger 3 behandler om dig. Retten til indsigt indebærer, at du har ret til at få bekræftet, om der behandles personoplysninger om dig og få udleveret en udskrift eller en kopi af personoplysningerne, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 15. Hvis vi har optaget en telefonsamtale med dig, kan du anmode om at få en lydoptagelse tilsendt.

Derudover har du ret til at modtage følgende information:

  • Formålene med behandlingen og oplysning om de berørte kategorier af personoplysninger, herunder hvorfra personoplysningerne stammer, hvis de ikke indsamles hos dig.

  • De modtagere eller kategorier af modtagere som personoplysningerne er eller vil blive videregivet til, navnlig modtagere i tredjelande eller internationale organisationer.

  • Om muligt det påtænkte tidsrum, hvor personoplysninger vil blive opbevaret, eller hvis dette ikke er muligt, de kriterier, der anvendes til fastlæggelse af dette tidsrum.

  • Retten til at anmode os om berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger eller begrænsning af behandling af dine personoplysninger eller gøre indsigelse mod en sådan behandling.

  • Retten til at indgive en klage til en tilsynsmyndighed, herunder Datatilsynet eller Digitaliseringsstyrelsen.

  • Du har endvidere ret til at få oplysninger om fornødne garantier, hvis vi har overført personoplysninger til tredjelande.

3 forbeholder sig retten til kun at udlevere personoplysninger om brugeren til brugeren selv.

Dataportabilitet

Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 20 ret til i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format at modtage personoplysninger om dig selv, som du selv har givet til os.

Adgangen til dataportabilitet omfatter kun oplysninger, du selv har givet, og vil kun omfatte behandlinger, der foretages automatisk, og som baserer sig på et samtykke eller en kontrakt med dig.

Ret til berigtigelse

Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 16 ret til uden unødig forsinkelse at få urigtige personoplysninger om dig selv berigtiget af os.

Under hensyntagen til formålene med behandlingen har du desuden ret til få fuldstændiggjort ufuldstændige personoplysninger. Denne ret supplerer vores egen grundlæggende forpligtelse til kontinuerligt at sikre os, at der alene behandles korrekte og ajourførte oplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5.

Retten til berigtigelse angår alene objektive personoplysninger og ikke subjektive vurderinger.

Ret til at blive glemt

Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 17 i visse tilfælde ret til at få personoplysninger om dig selv registreret hos os slettet.

Du kan blandt andet kræve sletning, hvis personoplysninger ikke længere er nødvendige til at opfylde de formål, hvortil de blev indsamlet, hvis dine legitime interesser i at gøre indsigelse mod behandlingen overstiger vores legitime interesser i at opbevare personoplysninger, eller hvis personoplysninger er blevet behandlet ulovligt.

Du kan ikke kræve sletning, hvis behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, eller for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 17, stk. 3, litra b og e.

Hvis vi er forpligtet til at slette personoplysninger relateret til dig efter artikel 17, som har været overladt til andre dataansvarlige eller databehandlere, skal vi underrette disse dataansvarlige eller databehandlere om, at du har anmodet om at få dine personoplysninger slettet, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 19.

Ret til indsigelse og ret til ikke at være genstand for automatiserede afgørelser

Du har ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger, hvis behandlingen er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e (udførelse af opgaver i samfundets interesser) eller f (legitime interesser) eller på automatisk behandling, herunder profilering, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 21 og 22.

Hvis du gør indsigelse, må vi ikke længere behandle de pågældende personoplysninger, medmindre vi kan påvise vægtige legitime grunde til behandlingen, der går forud for dine interesser, eller hvis behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

Denne rettighed gælder ikke, hvis behandlingen er nødvendig for indgåelse eller opfyldelse af en kontrakt mellem dig og os, hvis behandlingen har hjemmel i lov, eller hvis behandlingen er baseret på dit udtrykkelige samtykke.

Ret til begrænsning

Du har efter databeskyttelsesforordningens artikel 18 ret til at få begrænset behandlingen af personoplysninger, hvis

  • rigtigheden af personoplysninger bestrides af dig, men kun i perioden indtil vi har haft mulighed for at fastslå, om personoplysninger er korrekte,

  • behandlingen er ulovlig, og du modsætter dig sletning af personoplysninger og i stedet anmoder om, at anvendelsen heraf begrænses,

  • vi ikke længere har brug for personoplysninger til behandlingen, men de er nødvendige for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, og

  • du har gjort indsigelse mod behandlingen i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 21, stk. 1, men kun i perioden, mens det kontrolleres, om vores legitime interesser går forud for dine legitime interesser.

Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 21, stk. 2, at hvis en behandling er blevet begrænset, må sådanne personoplysninger, bortset fra opbevaring, stadig behandles blandt andet, hvis du giver samtykke hertil, eller hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

Hvis du kontakter os med henblik på at få indsigt i brugerens oplysninger eller i øvrigt gør brug af brugerens rettigheder, er vi nødt til at sikre os, at det er den rigtige person, som har kontaktet os, før vi kan udlevere eller give virksomheden/brugeren de oplysninger, som virksomheden/brugeren er interesseret i. Derfor vil vi i den forbindelse kontrollere og verificere, at det er brugerens identitet, og at det er brugerens oplysninger.

Husk, at det er virksomhedens/brugerens ansvar at sørge for, at vi altid har virksomhedens korrekte e-mailadresse. Du kan til enhver tid opdatere denne på 3.dk/selvbetjening. Du kan modtage meddelelser fra os via virksomhedens mobil, fastnettelefon, sms, mms, e-mail eller brev. Vi anvender i disse tilfælde de kontaktoplysninger, som virksomheden har meddelt os.

Klage

Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på.

Datatilsynet Carl Jacobsens Vej 35 2500 Valby Telefon: +45 33 19 32 00 dt@datatilsynet.dk www.datatilsynet.dk