Træf bedre beslutninger med et større datagrundlag

Få indsigt i danskernes bevægelsesmønstre ved brug af mobilitetsdata

Unikke indsigter

Anonyme data

Datadrevne beslutninger

Hverdagens bevægelsesmønstre omsat til statistik   

Når vi er på farten, og f.eks. finder vej til arbejdet, bliver underholdt eller deler vores liv med venner og familie, gør vi det via mobilnettet. Mobilnettet er således blevet en forudsætning for mange af vores aktiviteter, og det betyder høj aktivitet på mobilmasterne. Al den aktivitet genererer automatisk et hav af data, vi kalder mobilitetsdata, som vi anonymiserer og omsætte til brugbar viden, virksomheder kan handle på.

På den måde gør vi menneskers bevægelser i hverdagen til statistik, og skaber et større datagrundlag. Det kan virksomheder og organisationer benytte til bedre at forstå deres kunder, forretning og aktiviteter, hvilket gør det nemmere at træffe beslutninger, der driver virksomheden fremad. 

    Skal vi også hjælpe jer? 

    Dataindsigter til din sektor

    Har I brug for at blive klogere på, hvordan folk bevæger sig rundt i Danmark, så har vi en løsning til jer. Vi registrerer mere end 600 millioner anonyme datapunkter i døgnet via vores mobilnetværk, og kan trække på indsamlet data mellem februar 2020 til og med i går.  

    Sammen skræddersyer vi en løsning, som giver jer de svar, I skal bruge for at træffe bedre beslutninger. 

    Retail  

    Optimal placering af butikker, potentiale og kundeindsigter, oplandsanalyse, køn og alderssegmenter, willingness-to-travel indsigter, mv.

    Turisme  

    Geografisk afgrænsede besøgstal, genbesøg, sæsonvariationer, opholdslængde, trend-indsigter, nationalitet, køn og alderssegmenter, mv. 

    Events

    Besøgstal og besøgstyper, opholdslængde og oplandsanalyse, indsigt i transport, generelle kundeindsigter, geografiske data mv.

    Byudvikling

    Transportanalyse, effektmåling af tiltag, oplandsanalyse, besøgstal, baselineanalyser, demografisk sammensætning, mv.

    Pinpoint – din genvej til indsigt

    For mange virksomheder ligger der et enormt potentiale for forretningsmæssig udvikling gemt i indsamlet data. Data skal imidlertid omsættes til brugbar viden, for at man kan realisere potentialet. Derfor har vi udviklet Pinpoint. 

    Pinpoint er en applikation, som er skabt til at give virksomheder et let tilgængeligt overblik, klare indsigter og dybdegående analyser, baseret på anonymiseret mobilitetsdata. Det er en applikation, vi selv har skabt, for at sikre bedst udnyttelse af de data, vi indsamler, og at funktionerne passer til kundernes behov. Vi hjælper med at sætte dashboards op, som automatisk trækker de data, I har brug for, og genererer relevante rapporter. Pinpoint udvikles løbene og det sker i en tæt dialog med vores kunder. Der vil derfor komme flere funktioner og nye datamoduler.

    En standard rapport i Pinpoint indeholder: 

    • Antal unikke besøgende 

    • Besøgstyper 

    • Antal besøg per time 

    • Opholdslængde 

    • Genbesøg 

    • Oplandsanalyse 

    • Køn og alderssegmenter 

    • Nationalitet 

    Prøv Pinpoint

    Gå på opdagelse i vores demo-rapporter i Pinpoint og oplev, hvor nemt det er at få viden og relevant information om menneskelig mobilitet.

      Kundecase

      H.C. Andersen Festivals 

      "H.C. Andersen Festivals og Odense Blomsterfestival ligger i hjertet af Odense og løber af stablen hvert år i august. Da festivalerne er store by-festivaler som foregår i det åbne byrum, er gæsteoptælling en særlig udfordring. Vi er glade for, at vi I tæt samarbejde med 3Business nu har fundet en ny metode, som i fremtiden vil kunne udføres meget hurtigere og med væsentlig større nøjagtighed end det tidligere har været muligt." 

      Rikke From Larsen, H.C. Andersen Festivals 

      Kundecase

      Will & Agency 

      ”Under Covid-19 pandemien fik vi til opgave at hjælpe DSB med at forstå ændringerne i pendleradfærd. Ved at kombinere mobilitetsdata fra 3Business fik vi identificeret de geografiske indsatsområder og kunne fokusere vores antropologiske model på netop disse områder. Det sparede os for en masse tid og ressourcer og vigtigst af alt, så hjalp det DSB til bedre håndtering problematikken.” 

      Jesper Thomsen, Partner og Co-founder 

        Inspiration

        Tour de France

        I forbindelse med Tour de France i Danmark, har 3Business bidraget med indsigt i tilskuertal og tilskuertyper, samt opholdslængde og oplandsanalyser på de forskellige etaper og ved målområderne i byerne. 

        Vestkysten viser vej

        3Business har leveret et skræddersyet dashboard til “Vestkysten viser vej”, som giver indblik i de besøgendes adfærd ved den jyske vestkyst med henblik på evaluering af indsatserne i områderne.

        Femern A/S

        Femern A/S ønskede at opnå en bedre forståelse af den internationale trafik over Storebæltsbroen. 3Business har leveret mobilitetsdata til at supplere og validere manuelle undersøgelser og modellering. 

        Bro icon - hvid

        IrmaByen

        Da Living by Alfa udviklede den nye bydel IrmaByen, leverede 3Business en analyse af den demografiske sammensætning i og omkring det relevante område med henblik på at kunne tiltrække nye lejere. 

        FAQ

        Nej, det gør det ikke. Alle kontakter til vores antennepositioner bliver anonymiseret og samlet i en stor pulje, hvor man ikke kan se, hvilke kunder det drejer sig om. Vores analyser kan eksempelvis kun vise, hvor mange der bevæger sig fra A til B på et givent tidspunkt – men ikke hvem der bevæger sig fra A til B.  

        Vores indsigter er udelukkende baseret på anonymiseret og grupperet data. Datatilsynet og Erhvervsstyrelsen har desuden vurderet vores metode, da vi under den første covid-lockdown i marts 2020 samarbejdede med Statens Serum Institut, som kunne optimere deres indsats mod covid ved hjælp af mobilitetsdata fra 3Business.   

        Der skal være minimum fem registreringer – fra fem forskellige kunder – på samme antennemast, inden for et interval på 60 minutter, før det kan bruges i 3insights. Så det bliver ikke registreret, hvis du er den eneste. Når data præsenteres, sker det i aggregerede grupperinger, så det ikke kan henføres til enkelte individer. 

        Det varierer alt efter lokation, dækning og netværksfrekvens, men det svinger fra 100-200 meters radius og op til 1000 meter. 

        Den specifikke metode er underlagt fortrolighed og udgør et konkurrenceparameter for os. Derfor kan vi ikke gå i nærmere detaljer. Vigtigst af alt, så kan vi ikke gå i detaljer på grund af sikkerheden. Hvis vi fortæller for meget om metoden, så risikerer vi at offentliggøre information, der kan bruges til at kompromittere sikkerheden. Det vil vi ikke risikere.   

        Vi vil dog gerne fastslå, at vores metode, som er vurderet af Datatilsynet og Erhvervsstyrelsen sikrer, at al data er anonymiseret og samlet i en pulje, når det bruges i vores løsninger. Vi følger naturligvis også de guidelines, som det Europæiske Databeskyttelsesråd har nedsat for området (Tidligere kendt som Artikel 29-gruppen). Det kan man læse meget mere om her: https://ec.europa.eu/newsroom/article29/items/itemType/1360  

        Det sikrer, at man hverken direkte eller indirekte kan identificere enkelte registreringer og kunder i vores datasæt og analyser.   

        Ja, vi gør naturligvis intet, der er ulovligt. Der er de seneste år indført en del lovgivning på nationalt og europæisk plan, der har til hensigt at regulere tele-, tech- og dataområdet, så brugernes data behandles forsvarligt, troværdigt og gennemsigtigt. Det er lovgivning, vi hilser velkommen. 

        Vi følger naturligvis kravene i udbudsbekendtgørelsens §23 og 24, og sikrer at behandling af trafik- og lokaliseringsdata sker i overensstemmelse hermed. Vi har i medfør af reglerne lov til at behandle, herunder videregive, anonyme data, hvis trafik- og lokaliseringsdata er gjort anonyme.   

        Desuden følger vi naturligvis også guidelines om anonymisering fra arbejdsgruppen under EU's databeskyttelsesmyndigheder.

        GDPR eller persondataforordningen har til hensigt at beskytte hver enkelt borger i EU og dennes ret til privatliv. Registreringerne er som sagt anonymiserede og grupperet, når de kommer ind i systemet – og kan altså ikke føres tilbage til enkeltpersoner. Dermed udfordrer vores brug af data ikke borgernes ret til privatliv. Vi følger desuden en række generelle principper fra GDPR-lovgivningen – såsom dataminimering. Dette princip sikrer, at vi kun indsamler og behandler data, der er nødvendige for at opfylde et formål med en behandling – og at vi ikke bare indsamler data, for at gøre det. 

        Nej, det kan ikke lade sig gøre. Vi leverer først og fremmest teleydelser, og vi er løbende afhængige af, at kunne foretage forbedringer i vores netværk til gavn for vores kunder. Mobilitetsdata er en udløber af dette eksisterende datagrundlag. I vores abonnementsvilkår oplyser vi alle kunder om, at vi anonymiserer og samler data, og vi skriver også, at vi kan dele data med tredjepart. Hvis en kunde så ønsker at komme ud af sin aftale med 3 på den baggrund, så kan man til enhver tid opsige sin aftale på baggrund af de sædvanlige opsigelsesregler i vores vilkår. 

        Når der er tale om personoplysninger, så har alle kunder ret til indsigt. Men i og med, at alle oplysninger, der indgår i analyser og løsninger fra 3insights anonymiseres og grupperes omgående, er der ikke tale om personoplysninger. Det er bevægelsesmønstre på anonymiseret, grupperet niveau – ikke på individniveau, og derfor er der ingen data om dig at få indsigt i. 

        Den helt store forskel er, at de gængse apps i markedet videresælger GPS-data ned på hver enkelt bruger. Det hverken kan eller vil vi. Vi videregiver ikke registreringer af enkelte individers bevægelser. 

        Det er først, når der har været en større mængde registreringer fra flere individer inden for et givent tidsrum, at data registreres i vores analyser og løsninger. Når det sker, så er er al data anonymiseret og grupperet, hvor vi ikke tilbagefører data til den enkelte kunde. Så vi kan sige noget om, hvor mange der bevæger sig fra A til B inden for et givent tidspunkt – men ikke hvem de er.   

        Som teleoperatør driver vi kritisk infrastruktur i Danmark. Vi har derfor en lang række af sikkerhedsmæssige foranstaltninger på plads i forhold til eksempelvis hacking eller andre dataangreb. Vi har udviklet vores egen platform, som hele tiden overvåges, vedligeholdes og videreudvikles. I og med, at vi er kritisk infrastruktur, bestræber vi os på en høj grad af sikkerhed, robusthed og pålidelighed i de systemer vi anvender, og vi er desuden underlagt en række krav til sikkerhed i vores net og tjenester, som vi også efterlever. Ud over lovgivning vi er underlagt, følger vi relevante internationale standarder for sikkerhed med henblik på at sikre at fornødne tekniske og organisatoriske foranstaltninger er implementeret i vores løsninger.    

        Få vejledning af vores rådgivere, der står klar til at hjælpe jer.

        I skal blot indtaste jeres oplysninger i kontaktformularen her, og så kontakter vi jer indenfor 24 time på hverdage.

        Nysgerrig på, hvordan vi opbevarer og anvender dine persondata?

        Se vores Persondatapolitik